صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۰۴

شاخصه‌‌های  مکتب  حاج قاسم

پایگاه بصیرت / علی شیرازی

مکتب سردار سلیمانی شاخص‌های مهمی دارد که همه‌‌ آن شاخص‌ها در مکتب امام خمینی(ره) هست و متناسب با مقتضیات و شرایط زمان در مکتب شهید سلیمانی تبلور یافته است که به موارد مهم شاخص‌ها اشاره می‌شود:

 

عشق به اسلام ناب محمدی(ص)

فکر سردار رشید اسلام، شهید عالیقدر حاج قاسم سلیمانی نیز چون مراد و امامش فکر اسلام ناب محمدی(ص) بود. آن شهید بزرگوار به تمام معنا ظلم‌ستیز، عدالت‌خواه و مدافع محرومان و مستضعفان جهان بود و اسلامش را از امام خمینی(ره) گرفته بود.

وی در تاریخ 8 اسفند 1397 در همایش رسالت‌های حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی گفت: «امام خمینی (ره) اسلام ناب را تبیین فرمودند و اسلام نبوی را تجدید بنا کردند که این اسلام قرن‌ها در غربت بود.»

ارادت به اهل بیت(ع)

شهید عزیز سلیمانی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد:

«خداوندا! ای قادر عزیز و ای رحمان رزّاق؛ پیشانی شکر شرم بر آستانت می‌سایم که مرا در مسیر فاطمه‌ اطهر و فرزندانش در مذهب تشیع، عطر حقیقی اسلام، قرار دادی و مرا از اشک بر فرزندان علی‌بن ابی‌طالب و فاطمه اطهر بهره‌مند نمودی؛ چه نعمت عظمایی که بالاترین و ارزشمندترین نعمت‌هایت است؛ نعمتی که در آن نور است، معنویت، بی‌قراری که در درون خود بالاترین قرار‌ها را دارد؛ غمی که آرامش و معنویت دارد.»

معنویت

سردار محمدرضا فلاح‌زاده می‌گوید: «حاجی اهل نماز شب بود. همیشه در قرارگاه نصر حلب و قرارگاه ثارالله ابوکمال یک ساعت قبل از نماز صبح مشغول نماز شب می‌شد. شبی در قرارگاه نصر صدای هق هق گریه‌اش را شنیدم، در را باز کردم، دیدم در حال قنوت نماز وتر است. حاجی به محض ذکر مصیبت اهل بیت(علیهم‌السلام)، آقا سیدالشهدا(ع)، و خصوصاً حضرت ام ابیها زهرای مرضیه(س) اشکش مثل باران بهاری جاری می‌شد، اهل دعا، زیارت و قرائت قرآن بود.»

(مکتب حاج قاسم، ص 77)

دنیاگریزی

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تعلقی به دنیا نداشت و همواره دیگران را نیز به دنیاگریزی دعوت می‌کرد. او در بهمن 1388 در جمع پاسداران گفت:

«حریص نباشید که به کجا برسید از نظر مالی و درجه و پست و جایگاه مادی؛ اینها قیمتی ندارد.»

 

تلفیق معنویت و سیاست

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک می‌گوید:

«حاج قاسم سلیمانی نه سیاست‌زده بود نه سیاسی کار؛ بلکه بر طبق این جمله‌ شهید مدرس «سیاست ما عین دیانت ماست» عمل می‌کرد. در حرکت حاج قاسم طبق دکترین امام خمینی، انفکاکی بین دین و سیاست وجود ندارد.»

(ماهنامه فکه، شماره 202، ص 61)

پایبندی به تکلیف شرعی

امام خامنه‌ای در تاریخ 18 دی 1398 فرمودند:

«[شهید سلیمانی] به شدت مراقب حدود شرعی بود. در میدان جنگ گاهی، افراد حدود الهی را فراموش می‌کنند، می‌گویند وقت این حرف‌ها نیست؛ نه، او مراقب بود... مراقب بود که به کسی تعدی نشود، ظلم نشود. احتیاط‌هایی می‌کرد که معمولاً در عرصه‌ نظامی، خیلی‌ها این احتیاط‌ها را لازم نمی‌دانند، [لکن] او احتیاط می‌کرد.»

سردار آزاده محمدرضا حسنی‌سعدی، از همرزمان شهید می‌گوید: «حاج قاسم مسائل شرعی را در اوج درگیری‌ها و میدان‌های جنگ رعایت می‌کرد.»

(ماهنامه یاران، ش 171، ص 52)

مردم‌‌‌دوستی

سردار محمدرضا فلاح‌زاده می‌گوید:

«روزی از کرمان برگشته بود. خیلی خسته بود. گفت انگار از زیر غلطک خارج شدم؛ سؤال شد چرا؟ گفت از بس مراجعه‌کننده داشتم. این مردم چشم‌شان به کمک امثال ماست. من هم تا جایی که بتوانم کمک می‌کنم.»

(ویژه‌نامه حاج قاسم، ص 177)

عدالت اجتماعی

سردار سرتیپ پاسدار اصغر صبوری می‌گوید:

«برای شهید سلیمانی، شیعه یا سنی تفاوتی نداشت. جان مسلمانان برای او ارزش داشت. این تفکر را از رهبر انقلاب گرفته بود که در حمایت از جبهه‌ مقاومت و مظلومان و گرفتاران فرقی بین مسلمانان نیست.» (ماهنامه فکه، ش 202، ص71) در نگاه سردار سلیمانی، عدالت اجتماعی و توجه به مردم و حل مشکلات مردم مهم بود. انجام تکلیف مهم بود.

دشمن‌شناسی

شاخص بارز شهید حاج قاسم سلیمانی و مکتب سلیمانی دشمن‌شناسی است. سردار سلیمانی 29 آبان 1396 در نامه‌ای به امام خامنه‌ای می‌نویسد:

«شش سال قبل فتنه‌ای خطرناک شبیه فتنه‌های زمان امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) که فرصت و حلاوت درک حقیقی اسلام ناب محمدی(ص) را از مسلمانان سلب نمود؛ این بار پیچیده و آغشته به سمّ صهیونیسم و استکبار، همچون طوفانی ویرانگر، عالم اسلامی را درنوردید. این فتنه خطرناک و مسموم با هدف آتش‌افروزی وسیع در عالم اسلامی و درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر، توسط دشمنان اسلام ایجاد گردید.»

عشق به شهادت

عشق به شهادت در وجود سردار سلیمانی موج می‌زد. علامه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید:

«حاج قاسم از جوانی دنبال شهادت بود. بسیاری از شب‌ها که یاد شهدا می‌کرد، سر در گریبان می‌برد. او می‌گفت که از شدت شوق لقاءالله و دیدار شهدا سینه‌اش تنگ می‌شود. بسیار مشتاق پیوستن به کاروان شهدا بود.»

(ماهنامه فکر، ش 202، ص 20)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات